Circle To Search
AI snufjes volgen elkaar in sneltempo op en toegegeven, de ene is al indrukwekkender (én nuttiger) dan de andere.
Bij M │ N Consulting houden we je natuurlijk graag mee met de laatste innovaties binnen digital marketing. Zoals de Search Generative Experience (SGE) hebben besprokene. Diepen we nu dieper in de nieuwe tool van Google: Circle to Search.

Wat is Circle to Search?
We zijn allemaal gewoon om iets op te zoeken door het gewoon in te typen in Google, of een vraag in te spreken via voice search. Maar Google gaat nu nog een stap verder: visueel zoeken rechtstreeks vanuit een app of video, zonder dat je hoeft te switchen. Klinkt cool? Dat is het ook.
Stel: je kijkt een Instagram Reel en je spot een jas die je echt wil hebben. Met Circle to Search hoef je enkel de jas te omcirkelen op je scherm – en Google toont je meteen gelijkaardige producten én waar je ze kan kopen. Klaar met zoeken? Gewoon terug swipen en je zit weer in je originele app. Efficiënt en snel.
Ook handig in combinatie met multisearch
Het wordt nog interessanter als je dit combineert met multisearch. Zie je bijvoorbeeld een gerecht passeren waar je geen idee van hebt wat het is? Cirkel het in, typ “wat is dit?”, en Google doet de rest. Ideaal om snel info te vinden over wat je ziet, zonder dat je er de juiste naam voor moet kennen.
Hoe gebruik je Circle to Search?
Voorlopig is deze feature enkel beschikbaar op een beperkt aantal Android toestellen, zoals de Pixel 8, Pixel 8 Pro en de Samsung Galaxy S24 reeks. De lancering was eind januari 2024 en is wereldwijd actief voor deze modellen. Google heeft wel bevestigd dat het op termijn naar meer toestellen komt – even geduld dus als je een ander toestel hebt.
Gebruik je zo’n smartphone? Dan activeer je Circle to Search door je navigatieknop ingedrukt te houden tot het Google-zoekmenu verschijnt. Vanaf dan kun je cirkelen, tekenen of tikken op wat je wil opzoeken. Heb je een stylus zoals een S-Pen? Werkt ook gewoon. Nice touch.
Waarom is dit interessant voor jou?
Het is nog even afwachten hoe groot deze functie wordt, maar één ding is duidelijk: visuele content wordt nóg belangrijker. Verkoop je schoenen, kleding of andere producten? Dan wil je uiteraard zichtbaar zijn wanneer iemand iets gelijkaardigs omcirkelt met Circle to Search.
Zorg dus voor kwalitatieve productfoto’s – en liefst meerdere per item. Daarmee vergroot je je kans om getoond te worden in deze nieuwe zoekervaring, wat natuurlijk extra verkeer én sales kan opleveren.
Hulp nodig bij je digitale strategie?
Klinkt interessant, maar weet je niet goed waar te starten?
Geen zorgen. Bij M│N Consulting denken we graag met je mee. Stuur me gerust een berichtje, dan bekijken we samen de mogelijkheden